
Chiropractic Update 
 

EDITOR: ADRIAN B. WENBAN, B.SC., B.APP.SC., M.MED.SC.  2003 

Update 25 
 

Further misuse of the term 'chiropractic' 

Hello, 

The following letter has just been published (on-line) with the British Medical Journal 
http://bmj.com/cgi/eletters/326/7403/1353 (See below). 

The letter relates to a case report that was published in a journal, called the Journal of Neurological 
and Neurosurgical Psychiatry, and the BMJ, which suggested that a chiropractor in Germany had caused a 
dural tear and intracranial hypotension whilst performing so called 'chiropractic manipulation' on 
a patient. I contacted both the President of the German Chiropractic Association and the lead author 
of the case report (a German Neurosurgeon) in order to clarify the qualifications and profession of 
the care provider involved -- It was not a chiropractor. It was a lay medical practitioner with only 
weekend course training in manipulation. 

Please read my letter below, addressed to the BMJ editor, in order to better understand that 
chiropractic had nothing to do with this particular injury. 

Regards, 

Adrian Wenban Barcelona, Spain. 
 
 
 
 
 
Rapid responses to: 

BMJ FAMILY HIGHLIGHTS: 

Harvey Marcovitch (BMJ syndication editor) 
What's new this month in BMJ Journals: 

 
Chiropractic causes leak of CSF. BMJ 2003; 326: 1353 [Full text] 

Rapid responses published: 

Who caused the CSF leak? 
Adrian B Wenban (16 August 2003) 

To: Harvey Marcovitch 

BMJ syndication editor 
h.marcovitch@btinternet.com 

Dear Sir, 

I read with interest your brief review, in the section titled 'BMJ family highlights'(1), of a case report 
recently published in the Journal of Neurological and Neurosurgical Psychiatry(2). There appears to 
be a significant discrepancy between your brief review, which you title 'Chiropractic causes leak 
of CSF', and the original case report, which Beck et al. titled 'Intracranial hypotension after 
chiropractic manipulation of the cervical spine'. 



EDITOR: ADRIAN B. WENBAN, B.SC., B.APP.SC., M.MED.SC.  2003 

 

Your brief review states, 'A chiropractor manipulated the spine of a 40 year old women ......', 
whereas the original case report by Beck et al., states, 'A 40 year old women undertook a spinal 
chiropractic manipulation. The chiropractitioner ...... 

Your review uses the word 'chiropractor' instead of 'chiropractitioner' and in doing so suggests you 
assume that, in Germany, from where the case report originates, a chiropractor and a 
chiropractitioner are one and the same. However this is not the case. An individual in Germany using the 
title chiropractor will have successfully completed a course of study, usually of a minimum of 5 years 
duration, at a college/university accredited by the European Council of Chiropractic Education (ECCE). 
On the other hand, a chiropractitioner usually has no formal qualification in chiropractic and at most 
may have completed a series of weekend seminars(3). 

A number of members of the German Chiropractic Association and I have personally contacted the 
lead author of the original case study to which this letter, and your brief review, pertain. The lead 
author, Dr. Beck, from the Department of Neurosurgery Johann Wolfgang Goethe-University, 
Frankfurt, confirmed that it was not a qualified chiropractor that had 'manipulated' the spine of the 
patient involved. Moreover, Dr. Beck described the individual involved as a 'lay medical 
practitioner'(also called a Heilpraktiker)(4). 

 
It has previously been reported in the medical literature that the terms chiropractic and 
chiropractor have often been inappropriately applied to therapists, who were not chiropractors, 
when the care they provided resulted in complications(5). More specifically Terrett has stated, 

"The words chiropractic and chiropractor have been incorrectly used in numerous publications dealing 
with SMT [spinal manipulative therapy] injury, by medical authors, respected medical journals, and 
medical organizations. In many cases this is not accidental, as the authors had access to original 
reports, which identified the practitioner involved as other than a chiropractor." 

In summary, your brief review, and the original case report, are misleading. The intervention 
to which Dr. Beck's case study, and your brief review, relates was not a 'chiropractic manipulation', 
was not delivered by a 'chiropractor', and therefore in no way involved 'chiropractic'. Sadly, it 
appears as though the terms chiropractic and chiropractor have again been misused. Given the above, 
it would seem appropriate to change the titles of both your brief summary and Dr. Beck's case report. I 
wonder, had the care provider been a qualified medical practitioner, instead of just a lay medical 
practitioner, would you have treated all medicine with as much disregard, as you did all chiropractic, 
and titled your brief summary 'Medicine causes leak of CSF'? I suspect not. 

Sincerely, 

Adrian Wenban, B.Sc., B.App.Sc., M.Med.Sc. 
Associate Governor, Australian Spinal Research Foundation.  
Education Committee, Spanish Chiropractic Association.  
Barcelona, Spain. 



EDITOR: ADRIAN B. WENBAN, B.SC., B.APP.SC., M.MED.SC.  2003 

References: 

1. Chiropractic causes leak of CSF. BMJ 2003;326:1353. 

2. Beck J, Raabe A, Seifert V, Dettmann E. Intracranial hypotension after chiropractic 
manipulation of the cervical spine. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2003;74:821-2. 

3. Personal communication from President, German Chiropractic Association. 

4. Personal communication from lead author of original case report, Dr. Beck. 

5. Terrett AG. Misuse of the literature by medical authors in discussing spinal 
manipulative therapy injury. J Manipulative Physiol Ther 1995;18:203-10. 

 

Competing interests: None declared 


